Een man is volledig in het zwart gekleed.

๐„๐ž๐ง ๐ฆ๐š๐ง ๐ข๐ฌ ๐ฏ๐จ๐ฅ๐ฅ๐ž๐๐ข๐  ๐ข๐ง ๐ก๐ž๐ญ ๐ณ๐ฐ๐š๐ซ๐ญ ๐ ๐ž๐ค๐ฅ๐ž๐ž๐. ๐‡๐ข๐ฃ ๐ฅ๐จ๐จ๐ฉ๐ญ ๐๐จ๐จ๐ซ ๐ž๐ž๐ง ๐ฌ๐ญ๐ซ๐š๐š๐ญ ๐ฐ๐š๐š๐ซ ๐š๐ฅ๐ฅ๐ž ๐ฌ๐ญ๐ซ๐š๐š๐ญ๐ฅ๐š๐ง๐ญ๐š๐š๐ซ๐ง๐ฌ ๐ฎ๐ข๐ญ ๐ณ๐ข๐ฃ๐ง. ๐„๐ž๐ง ๐ณ๐ฐ๐š๐ซ๐ญ๐ž ๐š๐ฎ๐ญ๐จ ๐ซ๐ข๐ฃ๐๐ญ ๐จ๐ฉ ๐ก๐ž๐ฆ ๐š๐Ÿ ๐ฆ๐ž๐ญ ๐๐ž ๐ฅ๐ข๐œ๐ก๐ญ๐ž๐ง ๐ฎ๐ข๐ญ, ๐ฆ๐š๐š๐ซ ๐ฌ๐ฅ๐š๐š๐ ๐ญ ๐ž๐ซ ๐จ๐ฉ ๐๐ž ๐ž๐ž๐ง ๐จ๐Ÿ ๐š๐ง๐๐ž๐ซ๐ž ๐ฆ๐š๐ง๐ข๐ž๐ซ ๐ข๐ง ๐จ๐ฆ ๐จ๐ฉ ๐ญ๐ข๐ฃ๐ ๐ญ๐ž ๐ฌ๐ญ๐จ๐ฉ๐ฉ๐ž๐ง. ๐‡๐จ๐ž ๐ก๐ž๐ž๐Ÿ๐ญ ๐๐ž ๐›๐ž๐ฌ๐ญ๐ฎ๐ฎ๐ซ๐๐ž๐ซ ๐๐ž ๐ฆ๐š๐ง ๐ค๐ฎ๐ง๐ง๐ž๐ง ๐ณ๐ข๐ž๐ง?

Het juiste antwoord schoot mij niet direct binnen,
ik moest er even op kauwen.

Context is vaak het belangrijkste als het gaat om het vaststellen wat mensen denken, gedragen en hoe ze handelen.

Het cafรฉ dat elke dag de stoelen op de stoep zet, geeft het onbewuste signaal af dat ze open zijn.

Het cafรฉ met stoelen die permanent buiten staan geeft mij geen aanwijzing over wel of niet open zijn.

Ach, hou op, dit is toch logisch, hoor ik je denken.
Klopt, maar het gebeurt instinctief.

Zonder erbij na te denken, trek je een conclusie.
Door beslissingen te nemen op basis van beperkte en niet-meetbare informatie.

Dat is ook goed, we kunnen niet elke beslissing rationeel afwegen.
Maar het effect van onbewuste signalen op organisaties kan groot zijn.

Een klant loopt een restaurant binnen. Er zijn genoeg zitplaatsen, maar hij kijkt een beetje rond en vertrekt. Waarom?

Dit is geen raadsel. Het is een probleem waar veel ondernemers mee worstelen en het heeft geen vaststaand antwoord. Menukaart, verlichting, meubilair, op zoek naar een toilet? Het antwoord gaat niet uit een spreadsheet komen.

Paul Sloane is expert op het gebied van lateraal denken. Lateraal denken is het oplossen van problemen met een indirecte en creatieve benadering. Hij noemt een aantal manieren om aannames en dominante ideeรซn uit te dagen en opnieuw te beoordelen:

๐“๐ก๐ข๐ง๐ค ๐ฅ๐ข๐ค๐ž ๐š๐ง ๐จ๐ฎ๐ญ๐ฌ๐ข๐๐ž๐ซ (of haal er een binnen). Je moet een manier vinden om jezelf uit je normale denkwijze te halen en in een andere denkwijze te stappen (displacement).

๐ƒ๐จ๐จ๐ซ๐›๐ซ๐ž๐ž๐ค ๐›๐ž๐ฌ๐ญ๐š๐š๐ง๐๐ž (๐ข๐ฆ๐ฉ๐ฅ๐ข๐œ๐ข๐ž๐ญ๐ž) ๐œ๐จ๐ง๐ฏ๐ž๐ง๐ญ๐ข๐ž๐ฌ โ€˜dit is de manier waarop we dingen doen hierโ€™, kan het ook anders?

๐–๐ก๐š๐ญ ๐ข๐Ÿ ๐ญ๐ก๐ž ๐จ๐ฉ๐ฉ๐จ๐ฌ๐ข๐ญ๐ž ๐ข๐ฌ ๐ญ๐ซ๐ฎ๐ž? Neem een aantal aannames, dingen die je als vanzelfsprekend beschouwd, onder de loep. Wat als het tegenovergestelde waar zou zijn?

๐‹๐ž๐ž๐ง ๐ž๐ž๐ง ๐ข๐๐ž๐ž ๐ฎ๐ข๐ญ ๐ž๐ž๐ง ๐š๐ง๐๐ž๐ซ๐ž ๐œ๐จ๐ง๐ญ๐ž๐ฑ๐ญ dat lijkt op jouw situatie.

Voorkom dat aannames jou insluiten. Leer die code te kraken om meer mogelijkheden te onderzoeken voor jouw probleemsituatie