Je winkelwagen is momenteel leeg!
Nieuwsbrief
Een voorproefje van een nieuwsbrief lezen? Dat kan natuurlijk.
Blikverruiming is een vrolijke mix van professionele ontwikkeling, creatieve voeding en persoonlijke reflectie. Hier verken ik nieuwe perspectieven en ideeën die je blik verruimen op strategische onderwerpen.
Sluit je aan bij deze community van Blikverruimers en ontvang aan het begin van elke maand de nieuwsbrief in je mailbox.
Imiteren. Nieuwsbrief 33
Ik luisterde naar een podcast van Atmos Magazine met bioloog Janine Benyus, oprichter van Biomimicry 3.8. Zij zegt: stop met alles zelf willen bedenken. De natuur heeft 3,8 miljard jaar ervaring in research & development. Van kringlopen tot samenwerking: de antwoorden liggen er al. (of verken het via de asknature.org/chat. Janine vertelde over vier stappen die ons kunnen helpen om duurzame oplossingen te vinden voor de uitdagingen van vandaag.
Stil worden. Niet meteen analyseren. Dit is misschien wel de meest tegenstrijdige stap voor onze probleemoplossende cultuur. Onze reflex is om te googlen of te analyseren om uit te zoeken wat we moeten doen.
Observeren zonder agenda. Wat gebeurt hier eigenlijk?
Imiteren. Probeer te begrijpen door na te doen.
Dankbaarheid. Een andere mindset die ons leert verbinden met oplossingen die goed zijn voor de aarde.
Interface Carpet ontdekte het al, ooit een afvalprobleem, nu tapijttegels die hergebruikt worden. Wat deze 4 simpele stappen bijzonder maakt, is dat onze gebruikelijke benadering van innovatie omdraait. Van research-oplossing naar wie in de natuur heeft dit al opgelost.
Dit en meer items in nieuwsbrief 33!

Narrative Objects. Nieuwsbrief 32.
We hebben geen campagnes nodig. We hebben werelden nodig. Merken moeten verhalen niet alleen vertellen, maar laten leven. Door ook dingen te maken die je kunt voelen, aanraken, meemaken.
Nils Leonard (Uncommon) zegt dat strategen moeten leren denken als kunstenaars. Ruimte maken voor ideeën die verder gaan dan wat er al is. Mij spreekt die gedachte enorm aan: kunstenaar-strateeg.
Hij spreekt over narratieve objecten: fysieke of ervaringsgerichte creaties die een merkverhaal dragen. Betekenisvolle ervaringen (momenten of items) met een unieke betekenis creeren. Ervaringen die blijven hangen, waar mensen over praten, waar ze zich mee verbinden.
Lees verder …

The distance theory of status. Nieuwsbrief 28.
Je zou denken: “Gewoon een oude sneaker.” Maar nee, het is een statussymbool. Sylvia Bellezza noemt het de distance theory of status.
In een wereld waar luxe voor velen bereikbaar is geworden, zoeken mensen met status niet naar “meer”, maar naar “afstand”. Ze willen niet per se opvallen. Ze willen herkend worden — door de juiste mensen. En dat heeft z’n prijs. Niet alleen in geld. Maar in tijd, aandacht, en het risico dat je verkeerd begrepen wordt. Denk aan haveloze luxe sneakers. Niet iedereen snapt dat het juist daarom duur is.
Bellezza onderscheidt zes manieren waarop die afstand zichtbaar wordt:
— van zichtbaar naar onopvallend
— van nieuw naar vintage
— van overvloed naar schaarste
— van mooi naar ‘lelijk’
— van mainstream naar niche
— van snel naar traag
Lees verder …

Vertrouwen. Nieuwsbrief 30
’s Werelds eerste organigram komt uit 1855. Het werd getekend om duidelijkheid te scheppen in de rollen van de snelgroeiende New York & Erie Railroad. Het ziet er echt geweldig uit. De leiding stond niet bovenaan, maar onderaan. Als wortels die voeding geven. Werknemers stroomden naar buiten en boven, als levend systeem.
Inmiddels hebben we dit omgedraaid naar lineaire dozen, rechte lijnen, top-down controle. AI, snelheid en complexiteit veranderen alles, maar toch blijven onze structuren opvallend oud..

Welkom! Activeer hier je nieuwsbrief
Bento-box denken. Nieuwsbrief 25.
Vorige week kreeg ik les in het Bentoïsme, een methode van Yancey Strickler (voormalig CEO van Kickstarter en schrijver van This Could Be Our Future). De Bento is een eenvoudig hulpmiddel om beslissingen te nemen die in lijn zijn met je waarden en doelen. Deze manier van denken plaatst je keuzes in een breder perspectief: Beyond Near Term Orientation. Niet alleen wat nú telt (now me), maar ook wat later belangrijk is. De Bento-Box werkt met 4 kwadranten. Stel je vraag: zal ik ….. Bijvoorbeeld: Zal ik mijn baan opzeggen? Je schrijft op wat er naar boven komt (liefst in korte tijd, zeg 1-2 minuten, op gut feeling) in elk van de 4 kwadranten:
Future Us – Welke wereld wil ik mee helpen creëren?
Now Me – Wat wil ik, wat heb ik nú nodig?
Now Us – Wat betekent dit voor de mensen om me heen?
Future Me – Wie wil ik in de toekomst zijn?
Lees verder ….

Archief
Lees hier alle voorgaande edities van nieuwsbrief Blikverruiming.