Wat kan ik doen dat het tegenovergestelde is van wat iedereen doet?

Wat kan ik doen dat het tegenovergestelde is van wat iedereen doet?
Wat doorbreekt de norm?

Dit zijn grote vragen.

To break the rules, you have to know them, zei David Ogilvy, een bekende reclamemaker.

Creatieve strategie draait niet om betere antwoorden, maar om betere vragen. Daarvoor moet je de verhalen kennen die al verteld worden. Alleen zo kun je een boodschap, een nieuwe denkkader, vinden die echt opvalt in een concurrerende setting. De concurrentie gaat immers over aandacht. Onderzoek de status quo, stel kritische vragen en ontdek nieuwe kansen die anderen over het hoofd zien.

Rebelse denkers verschuiven de spelregels.

Hoe je dit doet? Hier zijn enkele tips die ik gebruik om creatiever te denken:

#1 Stel de vraag die niemand stelt

Innovatie begint niet bij betere antwoorden, maar bij betere vragen. Unieke vragen veranderen hoe je een probleem ziet en brengen oplossingen binnen bereik die niemand zag aankomen. In ontwikkelingslanden sterven veel premature baby’s door een gebrek aan werkende couveuses. De standaardoplossing? Bouw betere couveuses. Maar ontwerper Tim Cristero vroeg iets totaal anders: “Welke apparatuur wordt hier wél onderhouden?”
Het antwoord: Toyota-trucks. Met dat inzicht ontwierp hij een couveuse van alleen Toyota-onderdelen – gemakkelijk te repareren, overal beschikbaar en direct bruikbaar. De aanpak redde levens door conventies los te laten en een onverwachte vraag te stellen.

Vragen-oefening
Pak een krant of tijdschrift. Sla een willekeurig artikel open. Lees de
kop en de eerste regel van het artikel. Leg de publicatie nu neer.
Stel je voor dat je een journalist bent die dit verhaal onderzoekt. Welke basisvragen zou je stellen om echt te begrijpen wat hier aan de hand is? Noem minstens tien vragen op. Wat kun je nog meer vragen die minder voor de hand liggen?

#2 Daag aannames uit

Herken dat iedereen ingesleten aannames heeft. Stel de (basis)vragen om deze aannames te ontdekken en uit te dagen. Waarom doen we het überhaupt op deze manier?

Check je aannames-oefening
Denk aan een organisatie die je goed kent. Misschien de plek waar
waar je werkt, een vereniging of school waar je naar toe gaat Maak een lijst van ten minste 12 aannames die ten grondslag liggen aan deze organisatie; dingen die de mensen daar vanzelfsprekend vinden.

Breek de regels-oefening
Wat zijn de regels die in jouw bedrijf of organisatie worden gebruikt
Maak een lijst
Expliciet en impliciet
De manier waarop we de dingen hier doen……….
Breek ze
Zou er een voordeel zijn als we deze regel braken?
What if ……?

#3 De onzichtbare factor

#4 Analyseer ‘de losers’:

Wie profiteert niet van de huidige strategie? Welke klantsegmenten worden onderbediend? Welke producten of diensten presteren ondermaats en waarom? Door je te richten op wat niet werkt, kun je nieuwe kansen identificeren.

Verschillende gezichtspunten-oefening
Benader het probleem vanuit het perspectief van een …. militair, kunstenaar, bekende ondernemer, architect, accountant, medisch specialist, briljante wetenschapper of komiek. Hoe zouden zij over de kwestie denken?

#5 Wees een stair climber

Neem de tijd om dieper te graven. Ga naar de locaties waar de actie zich afspeelt, spreek met de mensen die het werk doen en observeer de processen in de praktijk.

#6 Omarm tegenstrijdigheden:

Zoek naar oplossingen die tegen de conventionele wijsheid ingaan. Rory Sutherland stelt dat kleine psychologische verschuivingen (zoals het veranderen van de perceptie van waarde) vaak meer impact hebben dan grote fysieke veranderingen.

#7 Speel met verwachtingen

Doorbreek voorspelbare patronen om aandacht te trekken en gedrag te veranderen. Hoe onverwachte elementen in campagnes consumenten verrassen en activeren, zoals een promotie op onverwachte momenten of iemand met een ooglapje.
Onderzoek toont aan dat verhalen met tegennatuurlijke (counterintuitive) elementen beter worden herinnerd omdat ze meer mentale verwerking vereisen. Introduceer ideeën die de verwachtingen van mensen doorbreken om hen langer na te laten denken over je boodschap of aktie.

#8 Maak data menselijk
Combineer harde feiten met emotie om je boodschap krachtiger te maken. Of ga op zoek naar het menselijke verhaal achter de feiten.

#9 The edge effect
Cruciale inzichten voor de toekomst vinden we vaak daar waar geexperimenterd wordt. Waar verschillende denkkaders, trends of subculturen elkaar overlappen zoals het kruispunt tussen wetenschap en spiritualiteit, kunst en technologie, mode en politiek, geschiedenis en toekomstdenken. Door het luisteren naar enorme fans van je merk of juist naar de mensen die je dienst niet afnemen.

#11 Tegennatuurlijk
Onderzoek toont aan dat verhalen met tegennatuurlijke (counterintuitive) elementen beter worden herinnerd omdat ze meer mentale verwerking vereisen. Introduceer ideeën die de verwachtingen van mensen schenden om hen langer na te laten denken over je boodschap.

#12 Diverse perspectieven: Zoek naar verbindingen tussen schijnbaar ongerelateerde fenomenen of industrieën